lördag 17 november 2012

Idag har vi inte gjort något speciellt, promenosat och filosoferat mest.
Fast på långpromenaden tyckte Carla att vi skulle aktivera oss lite i alla fall så jag gömde godis på lite kluriga ställen som hon fick lista ut hur hon skulle få tag på. Lustigt det där att jag så tydligt kan se vad hon vill.
Att man inte har ett talspråk betyder inte att man inte kan kommunicera och att man kan prata betyder inte att man kan kommunicera!
Hon verkar fortfarande vara väldigt nöjd med selen och det är jag också, vi har provat på några hundmöten och jag tycker nog att den var till nytta.
Kan inte låta bli att jämföra med CM:s metod att sätta kopplet högt uppe vid öronen för att få bättre kontroll. Jag håller inte alls med honom. Jag tycker att kontrollen blir sämre och hunden ännu mer triggad och frustrerad.
Med selen påverkas kroppen, inte bara så tillvida att man får stopp utan faktiskt också som en tydlig signal framåt om hunden "fryser". Det blev mycket tydligt i ett av mötena idag. Spännande att iaktta såna små nyanser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar