torsdag 18 juli 2013

Problemlösning

Idag har vi ägnat oss åt inomhusövningar. Den nyinköpta leksaken fungerar bra att knyta in godis i.
Smarta tibben löste saken på sitt eget vis. Efter en stunds bökande för att komma åt det goda kom hon helt sonika och tryckte fåret i knät på mig med uppfodrande blick och tyckte att jag kunde fixa det där åt henne. Jag kunde inte hålla mig för skratt men hon fick fixa det själv ändå.
Som vanligt är hon tveksam till nya leksaker och behöver en viss "uppvärmningsperiod" .
Jag hoppas att denna ska bli riktigt kul så småningom och kanske kunna fungera som belöning vid vissa tillfällen.
Lite kul tyckte hon att det var att kunna skaka ordentligt på den så det kommer nog.
Den här gången fick C styra ganska mycket och jag hängde på hennes initiativ.
Bowling valde hon själv och jag han knappt få upp käglorna innan hon hade puttat omkull dem :)
Jag provade att be henne hämta dem också, en ganska klurig uppgift eftersom de lätt rullar undan och dessutom når hon inte att greppa var som helst utan måste ta i den smala änden.
Hon blev väldigt nöjd med sig själv när hon lyckades.

Utomhus tränar vi mycket på uppmärksamhet och skvaller just nu. Jag har lagt extra krut på hundmötesträningen och har nästan alltid klickern med mig ut. Ett mycket bra hjälpmedel för att få bra och positiv känsla i mötena.
På sommaren verkar det som att hundpopulationen i området ökar enormt, jag vet inte om det beror på att folk kommer på besök eller går längre promenader. Fler hundar är det i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar