fredag 19 juli 2013

Lyckad träning!

Idag tog vi vara på vinden och åkte ut i skogen för att träna personsök tillsammans med varghundsväninnan. Vi provade för första gången att gå direkt på ett sök med pop-up och. luring.
Går det så går det tänkte jag. Hej vad det gick! Carla var ordentligt på och for iväg som ett skott. Hon tog sig inte fram där hon först tänkt sig men skam den som ger sig. Hon hittade raskt en enklare väg och hittade snart rätt på varghundsmatten där i skogen. Bäst att smida medan järnet är varmt så vi gick på med ytterligare ett sök. Denna gång utan pop-up. Vinden var lite lurig och bytte riktning, dessutom började I sjunga lite medan hon satt och väntade. Efter lite inledande förvirring låg så vinden rätt igen och C jobbade sig fint fram till slut. Jag blir imponerad av min lilla hund som kämpar sig fram på korta ben, dessutom får hon klara sig nästan helt utan mig eftersom jag inte har helt lätt att ta mig fram i terrängen. Imponerad blev jag också av farten och viljan idag. Hade någon varit framme med en kamera så hade de fångat mig med hakan vid knäna, så överraskad blev jag när hon satte iväg.
Imras tur blev det sen. Hon är lite vassare på sök så efter att jag med viss assistans gömt mig bakom en sten så fick hon söka utan hjälp av pop-up. Jag hann ju inte se så mycket av jobbet där jag satt men det är fantastiskt spännande att höra henne jobba sig fram och vansinnigt kul att bli hittad av en glad skuttande varghund. Även det andra söket gick bra för Imras del. Carla blev mycket glad att få tillbaka sin matte. Båda flickorna fick också varsitt korvträd, populärt såklart :)
C fick också testa att "rapportera" med slangen. Dvs hämta hos figgen, lämna till mig och visa var figgen fanns. Vi körde på¨kort avstånd med synlig rulle då det viktigaste just nu är avlämnandet.
Två lyckade gånger på olika avstånd blev det!
Jag känner mig väldigt nöjd med dagens träning :)
Imra är nöjd efter slutfört sök
Vilopaus på en sten(faktiskt)

Carla har hittat varghundsmatten
Långt där inne skymtar tibbesvansen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar