fredag 26 juli 2013

Kantarellpremär!

Igår var vi ut i skogen för årets första kantarellsök. Herr F var som vanligt på hugget och for i väg som ett skott.
Carla behövde en liten påminnelse så hon fick sniffa på några medhavda svampar som jag sedan gömde så att hon fick söka. Lite trög i starten men sista söket tyckte jag blev bra.
Vi gick till ett ställe som vi vet att det fanns kantareller i fjol och det syntes tydligt att hon slog på nosen. Hon hittade en ynka liten guling. Det är ännu lite tidigt och för torrt för att göra några större fynd

Funderar lite på om den tröga starten berodde på att jag hade ett annat koppel, normalt kör vi i vanliga läderkopplet eller spårlinan. Denna gång hade jag rullkopplet för att slippa krångla med linan.
Såhär i efterhand tycker jag att lina hade varit bättre.
Vi ska jobba mer på att få upp glädjen och också på en sittmarkering.
Efter avlutat arbete var hon väldigt nöjd med att kunna gå och kolla lite som hon ville på saker och ting. Nyfiken i en strut!
Lite suddig bild men längst ner ser man en gul kantarell.
Fikapaus i skuggan under bordet

på södra berget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar