tisdag 4 september 2012

Kloka ord...

Jag läste några kloka ord häromdagen, kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen men betydelsen var såhär: I kommunikationen med hundar glömmer vi ibland att invänta svaret.
Nog så sant tror jag. Innan man kan kräva att hunden gör som man säger måste man vara helt säker på att hunden har förstått. Dessutom måste hunden få tid att utföra det man ber den om.
Undrar om inte detta gäller för all kommunikation, även mellan människor? Tål att tänkas på...

Vi har fortsatt att ta det lite lugnt ett tag och har backat tillbaka till rena grundövningar som tex kontakt. Bra att kolla att sånt sitter och dessutom tycker C att det är superkul att bli belönad för såna enkla grejor. Perfekt att ta till under en viloperiod som på så sätt inte behöver bli tråkig men heller inte kräver nånting speciellt.
I söndags gjorde vi en utflykt till norra berget och senare på kvällen fick vi besök av varghundsväninnan.
Igår var vi på fikakväll och träffade små söta valpar :)

2 kommentarer:

  1. Ja, hihi, skillnaden är kanske bara att gör man det med människor, kollar för säkerhets skull om nåt gått fram, exempelvis säger: förstår du vad jag menar? så tar en del människor illa upp, eller "tar åt sig", . Säkert inget ovanligt och rent av naturligt med våra bakgrunder, däremot kan jag inte tänka mig att hundarna tar illa vara =)

    SvaraRadera
  2. Märker ofta att jag agerar på samma sätt både när det gäller människor och hundar. Det blir iaf en enklare och rakare kommunikation oftast :)

    SvaraRadera