måndag 17 maj 2010

Dags igen!

Efter en lugn vecka har vi varit på träning igen. Idag har vi jobbat flitigt med hundmöten och inkallning. Carla var riktigt duktig vid alla möten och har över lag en väldigt bra koll på mig, skönt och väldigt roligt! Det är nog ett resultat av mer eller mindre planerade godistuvor/sälen som inträffar när man inte har en helt samarbetsvillig lekamen, jaja nån fördel ska man väl ha av det! Prinsessan tycker att det är jätteskoj när matte dimper ner på backen och kommer i full fart. Hon brukar snällt kolla att jag mår bra också, sötingen:)
Inkallningen funkade till 100% trots mycket störning. Störning kan vara andra hundar, människor, katter el annat som stjäl uppmärksamhet och är inget negativt utan behövs i träningen.
Tricket är att ha rätt avstånd mellan vovven och störningen så att hunden får lyckas!
Att lyckas är det som skapar inlärning!

Efter tre inkallningar tyckte tibben att "nu kan jag det här" och la sig ner och filosoferade:)
Med lite starthjälp från fröken så kom hon i alla fall med en väldans fart! Väldigt typiskt en tibbe att tycka "kan nu" efter tre upprepningar. Att bo med en tibbe kräver tålamod, kreativitet och humor!
Känner mig tryggare med att inkallningarna funkar nu även om det är en bra säkerhetsåtgärd att använda långlina än så länge. Carla börjar kännas ganska vuxen nu, i alla fall ibland...
Den leopardmönstrade fleecevanten funkar förresten utmärkt som belöning:D

Trötta och nöjda, lite kvällsfika för mig och tibben sen sängen!
Vi kommer att sova gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar