onsdag 3 april 2013

Flitiga...

Igår var vi riktigt flitiga och det blev två träningspass.
Mitt på dagen blev det en promenad där vi också jobbade med apportering av vattenslangen.
Både nära och på avstånd eller med något hinder som försvåring.
Jag lade också in lite "bära". C tycker att det är roligt och slangen är attraktiv att hämta.
Kul när det funkar, hoppas att vi får nytta av detta när vi ska komma igång med rapporteringen senare.
Både godisträdet och bänken hade tinat fram till Carlas lycka. Hon är väldigt tydlig med vad hon vill så det blev både sök och en stunds mys i mattes knä.

Jag har precis läst klart boken om kroppsspråk för hundägare. Den innehöll kanske inga revolutionerande nyheter men gjorde mig både mer medveten och inspirerad. Jag skulle dock önska att jag hade fått se vissa saker på film för att lättare se och förstå.
Med boken färskt i minne provade jag igår kväll att göra en del rallyövningar utan att använda rösten.
För att göra det enklare för C så valde jag övningar som hon har lätt för och tycker är roliga.
Hon hade betydligt lättare att klara sig utan röst än vad matte hade...
Intressant nog var hon också mer uppmärksam, kan man lära nåt av detta möjligen? ;)
Det blev i alla fall ett roligt och annorlunda träningspass, nästa steg är att göra samma sak med kopplet fäst i midjan .
Jag provade samma taktik vid ett hundmöte och det funkade också väldigt bra, kanske tack vare att hon redan var väldigt uppmärksam på mig efter arbetspasset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar