söndag 31 mars 2013

Meditation- Tibbestyle...

Tibben instämmer;) Hittade bilden på FB via E och lånar den.
*Välj en solig dag med hyfsat torrt väglag
* Motionera matte en stund först i lämplig takt.
* Förbered dig med en stunds stående på en sten. Här kan med fördel ett lite mellanmål intas.
* Meditera enligt följande: Gå 10 m. Sätt dig sedan och meditera i 10 min. Gå sen några steg, sätt dig ner igen  en solfläck tex. Fortsätt promenaden enligt detta mönster så länge du finner lämpligt.
Det är mycket viktigt att hålla fokus och inte ge efter för sträckt koppel, ev uppmaningar från matte eller andra distraktioner.(Matte får ett utmärkt tillfälle att träna tålamod och djupandning)
Avsluta övningen med att tugga på en pinne och du har uppnått fullständig balans.

Ungefär såhär kan det vara att ha en tibbe.
Ofta kommer dessa meditationspromenader efter några intensiva dagar med många intryck och om jag själv har gott om tid kan jag bjuda henne på några pauser, jag tycker det är helt ok och inte sällan en källa till skratt.
Idag tänkte jag använda hennes filosofiska sittande till min fördel och träna lite på en rallyövning där hunden ska sitta och föraren ska gå runt hunden som ska sitta kvar.
Smart tänkte jag... då reser sig lilla fröken upp! Snurrar runt med en fantastisk ögonkontakt för att sen placera rumpan i marken. Fullständigt orubblig!
Prinsessan besitter en förmåga till fokusering och mindfulness som skulle få en tibetansk munk att börja skifta i grönt av avund ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar