torsdag 18 april 2013

Regnträning...

ingen av oss är så sugna på att vara ute i detta väder men det går ju bra att träna inomhus också och det är ett bra tillfälle att börja med nya saker.

När vi går på knaggliga och krångliga ställen vill jag gärna ha henne framför mig av säkerhetsskäl så att jag inte ramlar på henne om jag skulle tappa balansen. Själv vill hon helst vara nära för att hålla koll på mig.
Uppgiften för dagen blev att börja lära in kommandot FÖRE.
Jag har tidigare lagt på ordet när hon självmant har gått framför mig men jag vill också kunna styra henne dit.
Till vår hjälp hade vi Carlas kära plastskål med lite karameller i samt en klicker.
C tyckte nog att det var konstigt att ha kopplet på inne men ryckte på axlarna och hakade på mattes hyss.
Steg ett blev att hon fick se att det var godis i skålen sen satte jag henne att vänta vid sidan.
Därefter skickade jag henne före. Såklart hägrade belöningen där framme så hon pinnade iväg.
Svårigheten ligger i tajmingen med klickern, inte för tidigt så att hon vänder om men inte för sent så att jag belönar fel beteende. Hon ska ju fortsätta framåt är tanken.
Jag tyckte att jag fick till det ganska hyfsat och C verkade tycka det var skojigt och i vanlig ordning bjöd hon på lite bonus...
en plastkål kan vara mycket användbar vid hundträning
På väg mot belöning
Smaskigt värre
Om man hämtar skålen också kanske matte fyller på mer karra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar