söndag 7 april 2013

Visit, utflykt och terapihundar...

Tibbetassar har trippat här!

Vi har hunnit med en del de senaste dagarna. Vi har hunnit med en visit hos varghundsväninnan och denna gång var även herr F med, kul när alla tre musketörerna får möjlighet att träffas och väldigt roligt att de funkar så bra ihop. I sa inte ett knäpp trots att herr F skulle åka med i Raven för första gången. Han däremot tyckte att det var lite läskigt så det var nog bäst att sitta i mattes knä!
Desto nöjdare blev han när vi kom ut i skogen och han fick springa lös :)
Carla fick inviga sitt nya flexikoppel och fick därmed lite större frihet hon också.
Jag är inget fan av dessa koppel i vanliga fall och chockade nästan mig själv när jag köpte ett.
Vi rör oss dock ofta på ställen där hon skulle behöva mer rörelsefrihet men det är inte alltid lämpligt att hon är helt lös. Jag brukar köra med långlina men tyvärr hinner jag inte alltid trampa på den för att hejda framfarten om det skulle behövas och 10 m lina kan man trassla in sig i, tro mig!
C verkade i alla fall nöjd med arrangemanget och trippade glatt på.
En lång promenad blev det, lätt hänt när det är fint väder och kroppen känns fräsch.
Lätt att glömma att vägen tillbaka är lika lång. Tur att vi fick fika hos vv sen:)
Vi har också hunnit med en liten utflykt med varmkorvspaus, äntligen fick prinsessan fika vid Fikabordet! Som hon har längtat!

Idag har jag haft förmånen att träffa ett gäng terapihundsekipage under utbildning. Det är alltid lika roligt att träffa nya ekipage, intressant att se hundarnas olika egenskaper och hur det jobbar tillsammans med sin förare och interagerar med människor.
Samtliga var otroligt trevliga men såklart är det vissa som man får en extra bra känsla för beroende på vem man själv är. En av de som charmade mig mest var den jag minst hade väntat mig...
Håller tummarna för att fler beslutsfattare ska förstå vilken nytta en terapihund gör så att fler får komma ut i arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar