lördag 2 mars 2013

Våren kom av sig...

Riktigt ruggigt väder idag! Inget vidare väder att vara ute i. Vi ägnar oss åt inomhusaktiviteter i stället. Carla har fortfarande en massa arbetsvilja så det gäller att hitta på nya uppgifter hela tiden. Att göra samma sak alltför många gånger är ingenting för en tibbe. Då tycker de att det blir trist och hittar på nånting själva i stället.
Idag plockade jag fram lite gamla övningar som vi inte jobbat med på länge:
Att lägga sig på mattan när dörrklockan ringer.
Idag testade jag gränsen lite genom att låta mattan ligga ganska långt i från dörren redan vid start.
Jag började med att klicka och belöna för att hon lade sig på mattan några gånger innan jag lade på dörrklockan som signal.
C kom ihåg övningen utan problem men var snabb upp från mattan igen så där behövs mer stadga.
Jag lade på lite tid innan belöning och det funkade bra efter några försök.
Slutmålet är att hon ska lägga sig på mattan när det  kommer folk för att slippa att hon stimmar och hojtar. Nästa steg är träning med någon annan som ringer på dörren. Lite klurigt då vi inte har besök så ofta :)
En snabb kontroll av stänga luckan till tv-bänken- klockren, så den lämnade vi.
Balansera med framtassar på boll.
Den är ny så där jobbar vi än så länge med att jag håller i bollen och hon ska våga sig upp på den med framtassarna. Lite äckligt tycker hon men det går framåt!
Som avslutning fick hon plocka med sina älskade plastskålar, inget som behöver tränas eller förstärkas, det sitter som än smäck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar