söndag 26 juli 2015

Mer NW och mer mys!

Efter några dagars välförtjänt vila har vi tränat lite Nose Work igen. Carla tycker att det är väldigt kul och fick häromdagen göra ett sök med tre doftkällor placerade på olika ställen i vardagsrummet.
Jag kunde höja kraven lite och faktiskt kräva att hon visade platsen ordentligt. Hon hittade alla tre källorna utan problem. Jag har också introducerat Reidun till doften. Hon blev lite för fixerad vid godiset så jag får nog byta till något mindre gott. Jag måste också påminna mig om att hon inte är van att jobba på samma sätt som Carla. Det blev lättare för Reidun när hon fick söka på en vägg. Dels blev det lite synretning, dels blev det inte fullt lika nära till godis eftersom jag stod upp.
Carla tyckte det var lite orättvist att Reidun fick jobba, det hör inte precis till vanligheterna att C kommer springande för att jobba så när R fick en liten repetition efter promenaden fick Carla också hänga på. Extremt bra aktivering.
Lite jobb, lite tid men väldigt nöjda hundar.

Igår mötte vi upp H och svarta systrarna för en promenad till Hulistugan.
Som vanligt blev det en härlig dag med skoj, bus, lite träning och många glada skratt.
R fick träna lite inkallning igen och leta efter sitt får. Hon passade dessutom på att förse sig med lite extra godsaker medan vi hade uppmärksamheten på storasyster.
Carla stod för dagens skratt när hon på sitt eget typiska sätt passade på att busa lite genom att bestämt avvika åt ett helt annat håll när hon hämtat rulle.  Hon hade självklart rullen fortfarande i munnen!
Både svarta systrarna, Carla och jag fick dessutom leka Kasta gris. På äkta tibbevis tyckte Carla att det räckte med att hämta grisen tre gånger, sen kan matte hämta själv!
Dagen avslutade vi på bästa sätt med grillning och soffhäng.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar