fredag 10 juli 2015

Egentid och ensamträning

På sista tiden har jag verkligen tagit tag i ensamträningen för Reidun med ett väldigt tydligt mål.
Nämligen att hon ska klara att vara helt ensam några timmar medan Carla och jag går kurs.
Det är väldigt viktigt tycker jag att båda hundarna klarar sig utan varandra och fungerar som självständiga individer. Eftersom R dock har visat tecken på stress så har vi tagit det väldigt försiktigt. Jag har börjat med separata besök på damrummet när vi varit på jobbet och R ändå haft visst sällskap. Vi har också tränat på att jag klär på Carla och går ut för att efter någon minut (innan hon går upp i stress) vända och hämta Reidun. Vi har också tränat på att vara i olika rum samt att C och jag gått ut i trapphuset och väntat, med tiduret i handen. Jag har växlat friskt medan dessa varianter, hela tiden med syftet att visa R att det inte är farligt om storasyster försvinner.
Igår var det dags för det stora testet! Varsin promenad.
Jag började med Reidun som fick en aktiv promenad med mycket nosarbete som ju tröttar ut ordentligt. Hon bjöd dessutom själv på ett väldigt fint koppelgående samt fritt följ och extremt bra kontakt. Fantastiskt roligt!
Väl hemma fick hon en stund för att varva ner och jag begränsade också utrymmet innan jag tog ut Carla för hennes tur.det
R grät lite till att börja med men innan vi kommit till porten var det tyst. Tur det för det svider i mattehjärtat när sessorna är ledsna.
Carla njöt i fulla drag och fick göra lite rallyövningar, självklart meditera och LYCKA! Hitta ett godisträd. Jag njöt lika mycket tror jag, det är väldigt skönt att kunna fokusera på en hund.
När vi kom hem möttes vi av en lugn och harmonisk Reidun som tyckte det var skönt att vi kunde vila tillsammans alla tre.
Så himla skönt att träningen gett resultat. Idag nöjde vi oss med en gemensam promenad som blev ganska blöt då himlen plötsligt öppnade sig...
Reidun filosoferar lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar