söndag 15 september 2013

Förändringar...

Fredagen började på bästa sätt med ett yogapass. Det visade sig bli riktigt spännande:)
Jag har fördelen att ha en yogalärare som känner mig väldigt väl och som tänker i alla möjliga vinklar.
Jag har haft lite svårt att hitta en bra och balanserad sitt ställning där jag fortfarande kommer åt de muskler jag vill. Att sitta på golvet är visserligen bra ur synvinkeln att rörelsen ska bli rätt men balansmässigt är det att likställa med att gå på lina för min del.
Efter lite funderande kommer idén "det är inte du som ska ner på golvet, det är golvet som ska upp till dig". Sagt och gjort, efter lite pysslande med kuddar på olika ställen sitter jag helt plötsligt i balans, avslappnat och det drar lite på rätt ställen. Häftig känsla minst sagt.
Det ska bli spännande att fortsätta med det nya och se vad det blir för skillnad.
Jag tycker att det är intressant att många av de övningar jag fått via sjukgymnastik är väldigt lika yogaövningarna men i yogan får jag en helhet som jag saknat.
En viktig skillnad är också att där jag upplevt sjukgymnastik som bedömande (dömande) och fixerad vid  problem och det "normala" så upplever jag yogan som accepterande.
Tvärtom vad många tror så handlar det inte om att vara så vig som möjligt och vrida kroppen i konstiga vinklar. Det handlar om att lyssna på kroppen, acceptera det som är och jobba tillsammans med kropp och själ.
Det är otroligt skönt att ha hittat något (och någon) där jag kan vila och hämta kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar