fredag 15 oktober 2010

Nyttorally!


Igår kombinerade vi rallyträning med nyttohundsträning.
Vi började med rallyträning, alla fyra vovvarna var på bästa humör och svarta syrrorna körde rallytandem. Så synkade att man funderade på om man såg dubbelt. Varghundsväninnan var riktigt vild och visade upp mycket kvicka sittanden, skoj! Tibbeprinsessan tog sig försiktigt över hindret och under stor möda kom vi runt åttans frestelser, mycket svårt med rosa ikeaskålar som frestelser, det behövs inte ens godis då viljan att apportera och stapla dessa tingestar är enorm. I övrigt tycker jag att Carla skötte sig mycket bra.
Efter paus med tårtkalas och hundkex så fortsatte vi med nyttohundsträning. C hade aningen svårt med koncentrationen i början då hon tyckte att det var väldigt spännande att se Imra bära på en handväska! Det var inga större problem att hitta koncentrationen efter lite apportering, vi gick vidare till nosdiskriminering och nyckelsök i stället. Tibben är helt klart smartare en matte för hon gick rakt på nycklarna och själv missade jag att belöna eftersom jag trodde att de låg på ett annat ställe! Tur att vovven har ett visst överseende.
En liten test med mobilen gjorde vi också men även där är flickorna stor & liten smartare än oss. Vi måste hitta ett annat sätt att träna så att det blir mer på riktigt.
Carla kan nu också packa lattjolajban-väskan själv.

2 kommentarer:

  1. Jag är imponerad över hur kul ni har med era hundar :)

    SvaraRadera
  2. Ja vi har jättekul! Jag tycker att "Parellimänniskor" verkar ha väldigt kul med sina hästar också!

    SvaraRadera