söndag 1 augusti 2010

Utomhuslekar!


En lekfull eftermiddagspromenad idag, jobbade med några rallyövningar.
Att följa matte som backar börjar fungera riktigt fint. Jag har inte lagt in något sitt i övningen än, det är viktigare att få flyt i själva följandet just nu. Lade in lite tricks som att gå mellan mina ben, funderar på att utveckla det till en åttvolt så småningom. Jag tror inte att vi ska utmana ödet och bygga vidare till slalom mellan mina ben, risken är väl att jag snubblar över stackars Carla.
I en åttvolt står jag ju still och agerar koner bara. Borde funka.
Vi "smet" in på lekparken en stund också, där kan man hitta på mycket skoj: balansövningar med framtassarna på en gunga, slalom, hopp mm. Fröken C tyckte att det var kul och spännande, bra för sjäkvfortroendet.

Vi tränade lite med mobilen också, på promenad! Carla markerade väldigt tydligt. Rent praktiskt så kan jag ju bara belöna för markeringen då, eftersom jag inte kan ringa upp telefonen utan får nöja mig med att spela upp signalen. För att få hela kedjan behöver jag hjälp av någon som ringer upp, det får vi ta sen.
När vi väl hade satt oss kunde jag trycka på play och lägga bort telefonen en bit och då både markerade hon ringsignal och visade telefonen, duktig flicka!
Det är svårt med en så lång beteendekedja och mycket störning samtidigt, jättestolt blir jag när det fungerar.

Ibland överraskar de små liven också och kommer med egna påhitt! (Händer ofta med tibben)
När vi jobbade med början till åttvolten så släppte jag kopplet på marken för att det inte skulle vara i vägen, det fick alltså släpa efter C. Då tyckte hon att jag var väldigt slarvig och gick och hämtade kopplet! Inte illa med en hund som apporterar sig själv :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar