måndag 30 augusti 2010

En arbetssugen tibbe



har jag, igår blev det ett riktigt bra rallypass, vi börjar få till positionerna. I alla fall ganska bra.
Framför sitt var hon bäst på igår, att följa mig när jag backar går bättre och bättre, även om hon vill ha koll på att jag håller balansen. Följa när jag tar ett steg åt sidan är också på gång. Tränade också på att gå en åtta mellan mina ben, det gillar prinsessan. Långt ifrån färdigt men skoj att lära in. Ganska mycket störning hade vi att jobba med, fotbollsplanen ligger precis vid gångvägen så det var både människor och hundar som passerade. Tibben koncentrerade sig bra trots detta.
På vägen hem blev det ett kort pass med nosdiskriminering då hon fick leta efter nycklarna som jag något våghalsigt hivade iväg långt bort, lilla fröken var dock stenklar både i letande och markering så det gick utmärkt att låsa upp dörren när vi kom hem! Undrar bara vad grannarna trodde när jag stod och kastade nycklar?!

Idag tog jag en liten paus på jobbet och vi gick ut i ridhuset och lattjade lite. Upptäckte att det var lättare att få henne att sitta still när jag går runt henne om hon inte är kopplad.
Funderar på om det är bättre att göra "tvärtom" och lära in det momentet utan koppel.
På kul provade jag att plocka fram mobilen och "ringa" när hon var ca 20m bort och minsann, om inte hon kom ångandes i 190 och talade om att det ringde, häftigt!
Testade mobilen inne sen när hon lagt sig och även då kom hon ut ur sitt hus och sa till, skoj att kunna höja ribban lite. Efter detta är jag ännu mer taggad att träna med (H)järngänget.

3 kommentarer: