onsdag 2 augusti 2017

Spännande sök!

Igår var vi på sista träningen med träningsgruppen i Nose work. Extra spännande denna gång då fått möjlighet att träna på räddningstjänstens övningsområde.
Det blev sök på en liten brandbil, en omkullvält buss, en stor traktor och flera andra spännande saker.
Då både Reidun och jag hade haft ett rejält stresspåslag under dagen eftersom vi möttes av inslagna rutor och kaos när vi kom till jobbet på morgonen, så valde jag att jobba med kända gömmor till att börja med. Detta för att kunna stötta henne om hon visade någon osäkerhet kring miljön.
Det gjorde hon inte, hon gjorde ett grymt bra jobb och markerade första gömman MYCKET tydligt eftersom matte var lite okoncentrerad och hade missförstått exakt var gömman satt.
R var helt obrydd över alla konstiga saker hon fick söka på och var fantastiskt duktig att markera på de höga gömmorna där hon inte når fram direkt på gömman.
Så här i efterhand kan jag konstatera att det hade gått fint även om jag inte vetat var gömmorna fanns.
Jag kan lita både på mig själv och hunden! Utifrån de förutsättningar vi hade var det ändå rätt beslut att veta i förväg. En lyckad träning är det viktigaste och det var en bra avslutning på dagen för oss båda.
Jag tycker att vi har utvecklats bra under dessa träningstillfällen, Reidun visar tydligare och står kvar vid källan längre, vi har fått bra idéer för fortsatt träning för både Reidun och Carla och vi har nått den allra viktigaste målsättningen nämligen att ha roligt tillsammans!
Utomhussök på Container med hög gömma.

Fordonssök på omkullvält buss, gömman sitter oåtkomligt men R markerar fint ändå.


Efter avslutad träning :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar