onsdag 12 januari 2011

Sambo i tre år!


Idag är det precis tre år sedan jag hämtade hem lilla prinsessan! Hett efterlängtad men nog hade jag en och annan fundering på vad jag gett mig in på. Det tog inte många dagar förrän saker och ting hade landat så klart, även om lillan undrade var hon hade hamnat och var syrran tagit vägen. Märkligt ändå att en så liten varelse kan få hela tillvaron att stämma igen! Att hon sedan har överträffat alla förväntningar och bidragit till att jag träffat nya fantastiska vänner (på två och fyra ben) är en härlig bonus!

Jag har hunnit läsa lite i Kenth Svartbergs bok som handlar om relationen Hund-människa enligt TSB-modellen. T=trygghet S=samarbete = bestämmande.
Den är intressant och jag gillar det jag läser. Fastnade speciellt för detta:

"Det är jag som valt att tävla med min hund.
Hunden själv har inga som helst tävlingsambitioner, vilket innebär att all eventuell besvikelse vid en mindre bra prestation finns hos mig. Hunden är lyckligt ovetande och ska inte drabbas av mina dåliga känslor"

Kloka ord som kan överföras till all träning och tävling med alla fyrbenta varelser!
Prestationskrav dyker ju inte bara upp i tävlingssammanhang utan även vid kurser och träningar tillsammans med andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar