onsdag 16 februari 2011

Tänka om, tänka nytt...


får man ofta göra när man tränar med djur, i synnerhet när pälsbollen i fråga är en tibetansk prinsessa! Vill hon inte så vill hon inte... min tanke med dagens pass var att jobba vidare med att stänga dörren. Tibben gick fram lite halvnonchalant och tassade försiktigt på dörren, fint tänkte jag -klick och belöning. Sen tittade C intensivt på mig i Ca 2 minuter (det kan möjligen ha varit ett försök till shaping )Därefter vände hon och lämnade rummet! Budskapet gick inte att missa: En idiotisk övning matte, stäng dörren själv!
Dags för ny strategi alltså! Eftersom jag vet att hon tröttnar fort om det inte blir ett "vettigt" resultat så provade vi med att stänga luckorna till tv-bänken i stället. De är ju lättare och då blir det ju rätt fortare. Prinsessan är ju mycket noga med att hennes arbetsuppgifter ska bli rätt i hennes tycke.
Den nya tanken funkade och nu sitter signalen och jag kan även växla mellan luckorna. Tibben är också nöjd. Förhoppningsvis kommer kommandot att sätta sig så bra att det kommer att fungera även på andra dörrar så småningom.
Arbetspasset avslutade vi med en brottningsmatch och jättebusig tibbesvans, alldeles vild var den!
Lägger in min favoritbild på nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar