måndag 29 oktober 2018

Långt uppehåll...



Här har det inte hänt nåt på länge. Verkligheten ser annorlunda ut!
Vi har hunnit med inte mindre än två fjällresor sen sist. Den sedvanliga augustiresan som i år var så fantastisk att vi var tvungna att köra en favorit i repris i oktober.
Flera underbara turer och mycket skoj och bus. Skojinkallningar på Flatruet är det inte alla hundar som får uppleva.
Hösten har också gett tillfälle att delta i en mycket intressant föreläsning med Eva Bertilsson på temat "Från belöning till belöning". Man vet att man varit på en bra föreläsning när man åker direkt hem och skriver en träningsplan. Jag fick med mig många tankar och en väldigt klok sådan var tanken om pauser. Att göra pausen till något positivt. Frågan som kom upp kring detta var bla det man hört om att "i pausen ska det vara tråkigt, att träna ska vara kul" Eva förde ett intressant resonemang kring vad som händer om hunden/hästen etc utför ett önskat beteende och sen blir det trååååkigt,  då är risken att man får en individ som inte bjuder på det sista beteendet. Ganska självklart när man tänker på det egentligen. I en paus är det ett annat beteende som ska löna sig än under träningspasset.
Jag fick också lite nya ideer kring Reiduns svårigheter med apportering där hon inte riktigt förstår att hon ska förflytta sig med det jag vill att hon ska lämna till mig, där har jag nu tänkt om och delar upp träningen i fler delmoment och belönar framförallt rörelse. Spännande att se förändringen redan första passet. Jag har också upptäckt att Reidun kräver ännu kortare träningspass. Flera men microkorta så att hon inte tappar intrresset.

På träningsfronten har det mest blivit Nose Work. Vi har gått med i en Fb-grupp där det varje vecka läggs upp ett tema att träna på. Skoj och inspirerande och väldigt nyttigt att "tvingas" filma träningar.
I söndags lade vi dock NW träning åt sidan och körde lite sök och spår.
Bäst att passa på innan vintern kommer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar