onsdag 28 december 2016

Stormen Reidun överraskade i stormen!


Igår hade vi bokat in utomhussök/fordonssök i Nose Work. Om det är entusiasm eller galenskap som får en att genomföra planerna trots gårdagens blåsväder ska jag låta vara osagt.
Sällskapet var i alla fall det bästa och med ordentligt med kläder så...
F
ör Reidun som verkligen inte tycker om blåsväder så blev träningen en utmaning på många sätt. Dels att bara vara utomhus, dels att hitta doftkällor när vinden går åt alla håll.
Efter en lite yr inledning tycker jag ändå att hon lyckades med bravur, framför allt med fordonssöket där hon på andra söket hittade en doftkälla på insidan dörren innan hon hittade "den lätte" som vi satt på utsidan dörren för att göra det enkelt för henne att lyckas.

Första utomhussöket funkade sådär, dels pga att vinden gick runt, dels pga klantig matte.
När vi fick byta plats funkade det mycket bättre när matte skärpte till sig ;)
Jag blev särskilt nöjde med de höga söken, det har vi inte tränat så mycket på men jag tyckte att hon var väldigt tydlig.
Vi fick avsluta med en lätt och rolig övning där vi fick förstärka hundarnas självförtroende.
Massa belöning när hon markerar doftkällen sen pekar jag vid sidan av källan och frågar "är den inte här" och när hon (såklart) markerar källan igen blir det ännu mer belöning.
Kul för hundarna att känna: Jag har rätt, matte har fel! och verkligen ett kvitto på att dom kan doften.
Det tog några timmar att tina upp men vad gör det när vi har så duktiga hundar!

Ikväll öppnar jag min julklapp till mig själv, en sprillans ny bok om nose work och hoppas på ännu mer inspiration.

(Att fota i mörker funkar mindre bra så fotot är taget ifjol)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar