tisdag 24 april 2018

Äntligen utefika och annat skoj!


Sen sist har vi hunnit med en Prova på i Do as I Do, en rolig träningsform som går ut på att jag som tränare visar någonting som jag vill att hunden ska göra. Hunden tittar på medan jag gör, sen ber man hunden göra samma sak. Lite klurigt för hundar som är vana att träns på annat vis men när de väl knäckt koden går det förvånansvärt fort att lära in nya saker. Carla fick vara i centrum denna gång medan Reidun fick träna på motsatsen ;)
Carla har inte riktigt kommit på grejen än men vi använder det flitigt på promenader, jag utnyttjar saker som C visar spontant intresse för och hittar på något som jag vill att hon gör, tex ställer sig på ett brunnslock. En träningsform som bygger relationen på ett fantastiskt vis och skapar en bra kommunikation.
Vi har också fått en privatlektion med bästa fröken L, rättvist ska det vara så fokus låg på Reidun denna gång. Vi fick fin hjälp med apportering och R har gjort fina framsteg, planen är att vi ska kunna utveckla detta till nyttohundsgrejer.

I söndags blev det så äntligen utefikapremiär!
En tripp till Galtström, öppet vatten och faktiskt lite barmark bland träd så att vi kunde sysselsätta oss med lite uppletande, apportering och godisträd.
Helt underbart!

Ingen vilodag efter söndagstur, istället blev det Nose Work. Reidun var på hugget som vanligt medan Carla inte var helt nöjd med energinivån i lokalen och därför fick backa tillbaka till enkla och roliga uppgifter med extra mycket belöning. Vi fick med oss en hel del bra tips inför fortsatt träning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar